MANUFACTURE NORMAND Le Pot de Marie-Antoinette

MANUFACTURE NORMAND Le Pot de Marie-Antoinette

Written on 09/20/2021

Marie-Antoinette's pot

THE SECRETS OF SECRETS

Historical secrets, secrets of craft traditions
Secrecy is a privilege of power and a sign of participation in power, linked to the idea of treasure".
Located since 1736 on the emblematic land of the art of pottery: Saint Amand en puisaye;
A place of tradition.
 The Manufacture NORMAND, heritage of the old craftsmen of the earth, living heritage taken over and defended by Elisabeth Lebègue in 2017,
by its know-how, labelled E.P. V. (living heritage company) became in May 2018, just before the reopening of the Hameau de la Reine, the company corresponding to the requirements of the brand: "Château de Versailles".

HISTORICAL SECRET
MARIE ANTOINETTE'S POT!

It was well known that Queen Marie-Antoinette, married to Louis at the age of 15, spent most of her time with her friends in her hamlet at Trianon, a small haven of peace in the heart of Versailles, a place where sheep, chickens and flowers became the companions of playful celebrations, a refuge from the suffocating shackles of the court!
The harmony of the white pots marked with the Queen's figure in a medallion hanging from a blue ribbon, surrounded by roses of the same blue, give the balconies and terraces of the hamlet, these bearers of white geraniums the atmosphere of a pastoral...
How can one not imagine in these rural images Marie-Antoinette and her guests, drinking from a small pot the fresh milk, linked to the spring revival
white and blue, Marian colours, blue the colour of the bird of happiness!

 

MANUFACTURE NORMAND
Le Pot de Marie-Antoinette

LES SECRETS DES SECRETS

Secrets historiques, secrets des traditions artisanales
Le secret est un privilège du pouvoir et un signe de participation au pouvoir, lié à l'idée de trésor".
Située depuis 1736 sur  les terres emblématiques de l'art de la poterie: Saint Amand en puisaye;
Lieu de traditions.
 la Manufacture NORMAND, héritage des anciens artisans de la terre, patrimoine vivant repris et défendu par Elisabeth Lebègue en 2017,
par son savoir-faire, labellisé E.P. V. (entreprise patrimoine vivant) devint en Mai 2018, tout juste avant la réouverture du Hameau de la Reine, l 'entreprise correspondante aux exigences  de la marque:  "Château de Versailles".

SECRET HISTORIQUE
LE POT DE MARIE ANTOINETTE !

Il était bien connu que la Reine Marie-Antoinette, mariée à Louis à l'âge de 15 ans, passait le plus clair de son temps avec ses amies dans son hameau à Trianon, petit havre de paix au coeur de Versailles, lieu où moutons, poules et fleurs devinrent les compagnons de fêtes ludiques, refuge pour échapper au carcan étouffant de la cour !
L'harmonie des pots blancs marqués du chiffre de la Reine dans un médaillon suspendu à un ruban bleu, environné de roses du même bleu, donnent aux balcons et terrasses du hameau, à ces porteurs de géraniums blancs l'ambiance d'une pastorale...
Comment ne pas imaginer dans ces images champêtres Marie-Antoinette et ses convives, buvant dans un petit pot le lait tout frais, lié au renouveau printanier
blanc et bleu couleurs mariales , bleu couleur de l'oiseau du bonheur !

 


 

 




 IL N'EN RESTAIT QU'UN SEUL !

Puisque seul rescapé  d'une production de pots en Faïence sortis des ateliers de Saint Clément ( lorraine), dirigés par Richard Mique, architecte du Hameau de la Reine  qui commanda aux artisans potiers un grand nombre de pots blancs et bleus aux chiffres de Marie-Antoinette...
Production disparue, aidée par la  révolution sauf UN !

L'UNIQUE  RÉÉDITÉ.

Pour répondre aux exigences de Versailles Elisabeth Lebègue et les céramistes de la manufacture Normand, exigeants dans leur savoir-faire entreprirent cette aventure créatrice autour de cet unique trésor historique.
Quelle évidence pour ces Maîtres de la terre, matière noble, perpétuant les gestes millénaires en pleine connaissance des mots : autour de l'argile, du grès, lavé, non gélive, moulé, tourné, coulé, émaillé, engobé, estampillé...langage d'un savoir-faire d'excellence.
Le moule spécifique du pot en Plâtre par sa taille, sa forme  et les dessins de l'original émaillé en blanc en respectant également le fameux bleu !
" On s'y est repris en deux fois  pour le moule ! il fallait qu'il soit parfait" (E. Lebègue)

Pour la manufacture l'effort fut récompensé avec
la signature de la licence de marque du château de versailles.
Mais aussi l'émotion d'avoir su faire revivre ce pot historique et par le savoir-faire lui aussi, participer à l'évolution dans l'histoire de l'artisanat d'art.

Cet objet d'art historique  émouvant participe à l'œuvre ouverte pour le public, déjà en vente dans les musées, les hauts lieux historiques du marché de l'artisanat d'art, 
estampillé versailles.
L' art d'une histoire, le luxe d'une trace retrouvée .

Écrit par Marie-Claude Joulia


THERE WAS ONLY ONE LEFT

Since it was the only survivor of a production of earthenware pots from the workshops of Saint Clément (Lorraine), directed by Richard Mique, architect of the Hameau de la Reine, who ordered a large number of white and blue pots with the figures of Marie-Antoinette...
Production disappeared, helped by the revolution except for ONE!

THE ONLY ONE REISSUED.

To meet the requirements of Versailles, Elisabeth Lebègue and the ceramists of the Normand factory, demanding in their know-how, undertook this creative adventure around this unique historical treasure.
What an obvious choice for these masters of clay, a noble material, perpetuating age-old gestures with a full knowledge of the words: around clay, stoneware, washed, not gelled, moulded, turned, cast, glazed, engobed, stamped... the language of a know-how of excellence.
The specific mould of the plaster pot by its size, its shape and the drawings of the original glazed in white while also respecting the famous blue!
"The mould had to be perfect" (E. Lebègue)

For the manufacture, the effort was rewarded with
the signature of the brand licence for the Château de Versailles.
But also the emotion of having been able to revive this historical pot and by the know-how itself, to participate in the evolution in the history of the art craft.

This moving historical art object is part of the work open to the public, already on sale in museums, the historical high places of the art craft market, 
stamped versailles.
The art of a history, the luxury of a trace found.

Written by Marie-Claude Joulia



Manufacture Normand depuis 1736

10b Av. Grosse Pierre, 89350 Champignelles

https://www.poterie-normand.com

Crédits photos Manufacture Normand